H γλώσσα ως γνώση:

 

Γλωσσική διδασκαλία

 

στην προσχολική και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση

 

 

 Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2020

 

Αρσάκειο Σχολείο Ιωαννίνων

 

 

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

 

Ο Γεώργιος Καψάλης είναι Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

 

Διετέλεσε Πρόεδρος του Τμήματός του, Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής, Αντιπρύτανης και Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Ο κ. Καψάλης διαθέτει πλούσιο διδακτικό, ερευνητικό και επιμορφωτικό έργο, εστιάζοντας στη Γλώσσα και τη διδασκαλία της Γλώσσας, στην Παιδική Λογοτεχνία και στον Ελληνικό Πολιτισμό. Έχει συγγράψει δεκατρία επιστημονικά βιβλία, έχει την Επιστημονική ευθύνη συγγραφής και έκδοσης δεκαπέντε σχολικών εγχειριδίων για τα σχολεία της ελληνικής μειονότητας της Αλβανίας, ενώ ο ίδιος έχει γράψει και πέντε λογοτεχνικά βιβλία. Με τη συνεργασία συναδέλφων και εκπαιδευτικών, συνέγραψε το Λεξικό του Δημοτικού Σχολείου για τις τάξεις Τετάρτη έως έκτη, ενώ είχε και την επιμέλεια του Αλβανοελληνικού Λεξικού του αείμνηστου Νίκου Γκίνη. Τέσσερα ποιήματα του κ. Καψάλη έχουν μελοποιηθεί και έχουν παιχτεί από πλήρη συμφωνική ορχήστρα.

Ως Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ο κ. Καψάλης υπέγραψε Πρωτόκολλα Συνεργασίας με Πανεπιστήμια της Κίνας, της Αμερικής, του Καναδά και της Ευρώπης, συμβάλλοντας καθοριστικά στην εξωστρέφεια του Ιδρύματος. Επίσης, είκοσι πέντε Έλληνες και ξένοι διαπρεπείς επιστήμονες και ακαδημαϊκοί αναγορεύθηκαν Επίτιμοι Διδάκτορες ή Επίτιμοι Καθηγητές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

 

Η Σμαράγδα Παπαδοπούλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Α.Π.Θ. ολοκληρώνοντας το προπτυχιακό της πρόγραμμα σπουδών στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στο New York University, School of Education, SHENAP, στην κατεύθυνση «Γλώσσα, παιδική λογοτεχνία και πολιτισμός  στη διδασκαλία και μάθηση».  Το διδακτορικό δίπλωμα της Σμ. Παπαδοπούλου αφορούσε το δημιουργικό γράψιμο με παιδιά Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού με την ολιστική προσέγγιση της γλώσσας που αποτέλεσε το Αυστραλιανό Μοντέλο Εκπαίδευσης στην επίσημη πολιτική του Υπ. Παιδείας πολλών χωρών.  Η Σμαράγδα Παπαδοπούλου συγγράφει λογοτεχνία με το ψευδώνυμο Σμαράγδα Μανταδάκη. Έχει πλούσιο λογοτεχνικό έργο ως συγγραφέας για παιδιά  και ενήλικες. Πρόσφατα εκλέχθηκε τακτική καθηγήτρια και είναι υπό διορισμό στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στο οποίο διδάσκει τα τελευταία είκοσι χρόνια με επιστημονικό  συγγραφικό έργο στο  γνωστικό αντικείμενο της διδακτικής της νεοελληνικής γλώσσας. 

 

Η Ευγενία Μαγουλά είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σπούδασε Φιλολογία με ειδίκευση Γλωσσολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη Γαλλία σε Πανεπιστήμια της Σορβόνης και έλαβε διδακτορικό δίπλωμα στο πεδίο της Γλωσσικής κατάκτησης από Τμήμα Φιλολογίας του ΕΚΠΑ. Διδάσκει Γενική Γλωσσολογία, Διδακτική της Γλώσσας, Φωνητική-Φωνολογία, Μορφολογία, Η ελληνική ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα και συναφή μαθήματα σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Επιβλέπει σημαντικό αριθμό διπλωματικών εργασιών και διδακτορικών διατριβών. Συνεργάζεται με Πανεπιστημιακά Τμήματα εντός και εκτός Ελλάδος. Είναι συντονίστρια ερευνητικών ομάδων (π.χ. έρευνα για τα διαπολιτισμικά σχολεία, έρευνα αριστείας στην εκπαίδευση). Συμμετέχει συστηματικά σε επιστημονικά συνέδρια, εκπαιδευτικές ημερίδες και επιμορφώσεις. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα στρέφονται στη σύγχρονη γλωσσολογική ανάλυση, στις εφαρμογές της γλωσσολογίας στην εκπαίδευση, στη φωνολογική και μορφολογική επίγνωση, στη γλωσσική εκπαίδευση αλλοδαπών μαθητών και παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες. Πρόσφατα εκδόθηκε το βιβλίο της με τον Γεώργιο Μαγουλά Γλωσσολογία και Ελληνική Γλώσσα (εκδ. Πεδίο). Έχει, επίσης, δημοσιεύσει μεγάλο αριθμό μελετών που συνδέουν τη σύγχρονη γλωσσολογική θεωρία με την εκπαίδευση.

 

Ο Αθανάσιος Μιχάλης γεννήθηκε στο 1972 στην Αθήνα. Σπούδασε Γλωσσολογία στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και ειδικεύθηκε σε επίπεδο διδακτορικής διατριβής στη μεθοδολογία διδασκαλίας της νεοελληνικής ως πρώτης/πρότυπης γλώσσας. Η μεταδιδακτορική του έρευνα (με υποτροφία από το ΙΚΥ) εστιάζει στα αίτια και στην αντιμετώπιση του γλωσσικού λάθους. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη διδασκαλία της γραμματικής, ιδιαίτερα στην κειμενική της διάσταση, στο γλωσσικό λάθος και στην καλλιέργεια πρακτικών γραμματισμού. Έχει μεγάλο αριθμό δημοσιεύσεων σχετικών με θέματα της ειδικότητάς του, η πλειοψηφία των εργασιών του κατά την τελευταία πενταετία εστιάζει σε ζητήματα κειμενικής γραμματικής και κειμενικών ειδών (π.χ. κατηγοριοποίηση και λειτουργίες της παραγράφου, σώματα κειμένων και διδασκαλία της γραμματικής, κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία κειμενικών ειδών).

 

Η Αλεξάνδρα Γαλάνη είναι μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π. ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας) στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή στο Πανεπιστήμιο του York (Αγγλία). Τα ερευνητικά της ενδιαφέρονται είναι η μορφολογία, η σύνταξη και το διεπίπεδό τους, καθώς επίσης η διδασκαλία και η εκμάθηση μίας γλώσσας ως ξένης/δεύτερης. Είναι μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής της Εβδομάδας Επιμόρφωσης Διδακτικού Προσωπικού Ξένων Γλωσσών που διοργανώνεται από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στο πλαίσιο του Προγράμματος Erasmus+.