H γλώσσα ως γνώση: γλωσσική διδασκαλία

στην προσχολική και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση

 

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε  στα  Αρσάκεια Σχολεία Ιωαννίνων η Ημερίδα με θέμα: «Η γλώσσα ως γνώση: γλωσσική διδασκαλία στην προσχολική και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση» η οποία οργανώθηκε από την Εποπτεία των Σχολείων της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2020. Αθρόα ήταν η προσέλευση των εκπαιδευτικώνπρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της πόλης των Ιωαννίνων και της ευρύτερης περιοχής που παρακολούθησαν τις εργασίες της Ημερίδας. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους εκπρόσωπος της Ιεράς Μητρόπολης Ιωαννίνων, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, πανεπιστημιακοί καθηγητές, στελέχη της εκπαίδευσης, εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών και φορέων της πόλης.

Στο  πρώτο μέρος της Ημερίδας το πολυπληθές κοινό παρακολούθησε με αμείωτο ενδιαφέρον τις δύο κεντρικές ομιλίες από τον καθηγητή Γλωσσολογίας κ. Γεώργιο Μπαμπινιώτη, Πρόεδρο της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, πρ. Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών και τον καθηγητή Ελληνικής Φιλολογίας κ. Γεώργιο Καψάλη, τ. Πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Ο κ. Μπαμπινιώτης στην εισήγησή του «Η Γλωσσική Αγωγή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση» παρουσίασε μια νέα προσέγγιση της κατάκτησης της γλώσσας εστιάζοντας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. O κ. Καψάλης στην εισήγησή του «Η Ορθογραφία τής Ελληνικής Γλώσσας» παρουσίασε μια σύντομη ιστορική αναδρομή της πορείας της ορθογραφίας της ελληνικής γλώσσας.

Στην Ημερίδα, εκτός από τις δύο κεντρικές εισηγήσεις, πραγματοποιήθηκαν εισηγήσεις-εργαστήρια σε οργανωμένες δραστηριότητες στο πεδίο της διδακτικής της ελληνικής γλώσσας από διακεκριμένους επιστήμονες: τον κ. Γεώργιο Καψάλη, Καθηγητή ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με θέμα «Σύνθεση, Παραγωγή και Ορθογραφία τής Ελληνικής Γλώσσας», την κ. Ευγενία Μαγουλά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα «Νέα πρόταση διδασκαλίας τού ρήματος στο δημοτικό σχολείο. Σχεδιασμός διδακτικού υλικού», τον κ. Αθανάσιο Μιχάλη, Επίκουρο Καθηγητή, ΦΠΨ, του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα «Διδασκαλία των κειμενικών ειδών: ο ρόλος και η αποτελεσματική αξιοποίηση της λειτουργικής/επικοινωνιακής γραμματικής» και την κ. Αλεξάνδρα Γαλάνη, ΕΕΠ, του ΠΤΔΕ, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με θέμα «Η διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας: Μέθοδοι διδασκαλίας και καλές  πρακτικές» .

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον τα εργαστήρια όπου είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν, να αλληλεπιδράσουν και να προβληματιστούν πάνω στις διδακτικές προτάσεις των εισηγητών και τέλος να αναπτύξουν διάλογο σε επίπεδο παιδαγωγικό και επιστημονικό. Τη συζήτηση σε κάθε εργαστήριο συντόνιζαν (αλφαβητικά) οι: κ. Κλεοπάτρα Βασιλείου, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70 - ΠΕ.ΚΕ.Σ. Ηπείρου, κ. Μαρία Γιαννακού, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70 - ΠΕ.ΚΕ.Σ. Ηπείρου, κ. Δήμητρα Γκανιάτσα, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ60 - ΠΕ.ΚΕ.Σ. Ηπείρου, κ. Αγλαΐα Ντόκα, Συντονίστρια  Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70 - ΠΕ.ΚΕ.Σ. Ηπείρου, κ. Ευδοξία Σακελλαροπούλου, Αναπληρώτρια Οργανωτική Συντονίστρια ΠΕ70 - ΠΕ.ΚΕ.Σ. Ηπείρου, κ. Νικόλαος Σουτόπουλος, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70 - ΠΕ.ΚΕ.Σ. Ηπείρου.

Η Επιμορφωτική Ημερίδα της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στα Αρσάκεια Σχολεία Ιωαννίνων κατά γενική ομολογία όλων των συμμετεχόντων, στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και σε οργανωτικό επίπεδο.